Namn: Kajsa Johansson
Ålder: 25 år och 1 dag när detta publiceras
Gör förutom att spela fotboll: Pluggar till fysioterapeut (vilket är samma sak som sjukgymnast men nytt, modernt namn bara)
Position: Jag ser mig själv som yttermittfältare (roligaste positionen som finns!) men på något konstigt sätt verkar alla tränare jag någonsin haft alltid tycka att jag passar i backlinjen... Så just nu spelar jag vänsterback, vilket också är en väldigt rolig position! Särskilt med det spelsättet vi har där jag får chansen att trycka upp och följa med väldigt mycket i anfallet!

1. Vad tycker du är det bästa med Tinnis?
Alla härliga människor i laget! Vi är väldigt många olika personligheter men på något sätt tänker vi ändå lika och får ihop det bra på planen. Och man har så roligt med alla, både på och utanför planen!
Sen är det väldigt kul med själva föreningen BK Tinnis att det är en renodlad damfotbollsförening, man känner verkligen att fokuset är på tjejer och det är kul att det satsas på tjejer i alla åldrar, inte bara på oss i seniortruppen. Det ger en bra grund för hela föreningen och damfotboll i stort.
2. Hur ser Kajsas liv ut om 10 år?
Då har jag ett väldigt kul jobb som fysioterapeut (oklart inom vilket område, men något som intresserar mig och som jag tycker är kul, typ som idrottsskador eller liknande). När det gäller fotbollen är mitt mål att spela så länge som jag bara kan och 35 är ju ingen ålder så...vem vet? ;)
Sen har man väl förhoppningsvis familj och sådant också, eller så kommer det senare i livet - det kan man inte så noga veta.
3. Om du träffade en ande och fick en valfri önskning, vad skulle du då önska dig?
Drar väl till med klassikern: "Oändligt med önskningar så länge jag lever". Sen när jag fått det skulle jag önska mig fred på jorden, att min familj och vänner mår bra och har hälsan i behåll och att det kom fram något hållbart sätt att stoppa klimatkrisen på.
4. Vem/vilka är det som är lagets retstickor?
Den första som poppar upp i huvudet är tveklöst Amanda. Sen beror det mycket på vem hon får med sig, Linnéa och Emmie brukar vara ganska snabba att haka på henne när det ska retas och hållas på. Ibland får hon med sig Elin också. Men jag skulle nog säga att det är Amanda som är största retstickan i laget.
5. Du blir ju ganska arg på planen ibland... Kommer du bli snällare efter att ha fått kela hela sommaren med kattungen?
Haha nja, vet inte om det har hjälpt så mycket att hänga med en mysig katt hela sommaren... Det stämmer att jag har ganska hett temperament ibland på fotbollsplanen vilket är ganska konstigt eftersom jag egentligen är lite konflikträdd när det kommer till "verkliga livet". Men någonstans måste väl allt komma ut antar jag. Jag brukar dock aldrig låta det gå ut över någon i mitt egna lag utan det är domaren eller störiga motspelare som jag blir arg på. Med tiden har jag dock lärt mig att motspelare är det bästa alternativet när man behöver avreagera sig för dem har man redan mot sig, det kan vara dumt att få domaren mot sig också... (talar av egen erfarenhet)


6 snabba:
Konstgräs eller naturgräsNaturgräs alla dagar veckan! Men det är dock bra att konstgräs finns, särskilt på försäsongen. Det kanske inte är så många i laget som känner till det här (p.g.a. lägre ålder eller inte kommer från landet) men förr i tiden fanns det något som hette grusplaner och det är det värsta som finns. "Bra att komma ut på större ytor" brukade tränarna alltid säga men ärligt talat så spelar jag hellre futsal och springer en mil i veckan fram tills att man får gå ut på riktigt gräs än spelar grusfotboll. Så jag är väldigt tacksam att konstgräs finns, men naturgräs är ändå alltid bäst!
Linköping eller Landsbro? Linköping för plugg och fotboll, Landsbro för familjen.
Göra 5 nickmål i en match eller göra 1 matchavgörande brytning? Man vill ju hellre göra något matchavgörande och 5 nickmål känns inte riktigt som att det är särskilt matchavgörande (om inte motståndarna leder med 4-0 eller nåt då förstås).
Festansvarig eller fikaansvarig? Svårt val... men om man är fikaansvarig innebär det väl att man behöver fixa torsdagsfikat varje vecka va? Och det vet jag inte om jag skulle orka haha... Så festansvarig känns lättare. Tycker att det är kul att planera saker att göra utanför fotbollen och det behöver inte bara vara fest utan kan vara annat kul också!
Brorsan flyttar till Australien eller katten flyttar hem till grannenDet beror på vem av mina bröder som flyttar till Australien... Nej, jag skojar bara, vill mycket hellre att katten flyttar hem till grannen i så fall. Tror inte att jag skulle klara av att någon i min familj flyttade så långt bort, även om det så klart hade varit härligt att åka till Australien för att hälsa på brorsan så hade det varit för jobbigt att inte kunna träffas så ofta. Och katten hade jag kunnat hälsa på ändå, bara att traska över vägen till grannarna. (Och hämta hem honom igen)
Arsenal eller Chelsea? Gunner4Life! Började heja på dem när Thierry Henry spelade där, sen fortsatte det när Özil började i laget. Som Arsenal-supporter får man vara beredd på att möta många besvikelser under säsongen men sen brukar det ändå alltid lösa sig på slutet och vi kniper den där fjärdeplatsen i ligan och får spela Champions League året därpå (där vi dock alltid får möta Bayern i åttondelsfinal eller Barcelona i kvartsfinal och åker ut som vanligt). Förra säsongen var dock ingen bra säsong för då slutade vi femma... Men i år tror jag att det kan gå bättre, vi har fått in bra nyförvärv och vann premiärmatchen för en gångs skull så det ser riktigt bra ut!

Kommentera

Publiceras ej